loading...

برج خنك كننده

اطلاعات فني در مورد برج خنك كننده

بازدید : 23
يکشنبه 1 اسفند 1400 زمان : 11:49

در صنایع، داشتن ابزارآلات سالم و کاربردی حرف اول را می‌زند، همچنین برای خرید این وسایل بایستی حتماً از شرکت‌های معتبر مراجعه کنیم تا در آینده متحمل هزینه‌های این ابزار مهم نشویم. یکی از کاربردی‌ترین وسایل در کارخانه‌ها، برج خنک‌کننده مداربسته یا closed cooling tower است که به‌عنوان مدلی از کولینگ‌تاور یا برج خنک‌کننده شناخته می‌شود. این دسته خود نیز به دسته‌های خشک و هیبریدی تقسیم می‌شود که در ادامه با کاربرد این وسیله بیشتر آشنا خواهیم شد.

همان‌طور که از اسم این نوع برج یعنی برج خنک‌کننده مداربسته مشخص است، آب در درون این برج در یک سیکل بسته حرکت می‌کند. به این صورت که در یک بخش گرما را دریافت کرده و در بخش دیگر این انرژی گرمایی را از محیط داخل برج خارج می‌کند. آب داخل برج خنک‌کننده از محیط خارج نشده و همان آب دوباره در برج مصرف می‌شود. این دسته از برج‌های خنک‌کننده بسته به نوع کویل و سیستم چرخش هوایی که دارند به دودسته کلی تقسیم می‌شوند که خشک و برج خنک کننده هیبریدی نام دارند.

نحوه کارکرد برج خنک‌کننده مداربسته

در بخش قبلی نیز اشاره شد که آب موجود در این نوع برج، طی فرایند از مجموعه خارج نمی‌شود. به همین دلیل برای خنک‌کردن این آب باید از روش هوادهی استفاده کرد. هوای خنک در بخش کویل در تماس غیرمستقیم با آب داخل مخزن قرار می‌گیرد که در نتیجه تبادل گرمایی بین آب گرم و هوای خنک انجام می‌شود. پس از کاهش دمای آب، هوای گرم شده نیز باید به کمک فن استک که در بالای مخزن قرار گرفته است از محیط خارج شود.

این فرایند به‌صورت مداوم انجام شده و جریان هوای سرد به داخل و خروج هوای گرم به بیرون همواره وجود دارد تا آب گرم را خنک کند. از طرفی، در فصول گرم که هوای بیرون بسیار گرم است و امکان سرد شدن هوا وجود ندارد، باید از سیستم آبپاش در برج خنک‌ کن استفاده شود. در این روش، آب ادیاباتیک گرمای آب مخزن را می‌گیرد تا سرمای خود را پیدا کند.

باتوجه‌به این توضیحات، در روش اول که آب گرمای خود را به هوای سرد بیرون می‌داد، برج خنک‌کننده به‌صورت خشک کار می‌کند و dry cooling tower می‌شود. این فرایند برای فصولی که هوا خنک است کاربردی است و در تابستان که دمای اطراف به 45 درجه سانتی‌گراد می‌رسد کاربردی نخواهد بود و عملاً گرمای آب به‌خوبی گرفته نمی‌شود.

در روش آبپاشی نیز با پاشیدن آب آدیاباتیک، گرما از آب گرفته می‌شود. این آب خود سیستم بازی را ایجاد می‌کند چراکه از محیط خارج می‌شود، اما آب درون کویل را خنک می‌کند. آب موجود در مدار اصلی تا 20 درجه سانتی‌گراد خنک شده و برای برج خنک‌کننده مداربسته مطلوب خواهد بود.

دلایل اهمیت و کاربرد برج خنک‌کننده مداربسته

صنایع به برج‌های خنک‌کننده برای فرایندهای برودتی احتیاج دارند. یکی از مواردی که خریداران در تهیه این سیستم‌ها باید در نظر داشته باشند، هدررفت آب برای خنک‌سازی است؛ به همین دلیل، باید به دنبال طرح‌های مهندسی بهینه‌تر برای استفاده در صنایع باشیم که این برج خنک‌کننده دارای کویل یا همان مداربسته انتخاب مناسبی خواهد بود.

دو عامل اصلی در کاربرد این نوع از برج‌های خنک‌کننده تأثیرگذار هستند و باعث شده‌اند که در سال‌های اخیر بیشتر خریداران به دنبال خرید این نوع از برج‌های خنک‌کننده باشند. ازآنجایی‌که آب درون این سیستم‌ها باقی می‌ماند و تبخیر نمی‌شود، این سیستم‌ها هم رسوب کمتری دارند و هم اینکه مصرف آب پایین‌تری دارند؛ چراکه همیشه در آب املاحی وجود دارند و در طی فرایند گرماگیری، آب تبخیر می‌شود. پس از این اتفاق، املاح موجود در آب در لوله‌ها می‌نشیند و سبب گرفتگی لوله‌ها می‌شود. برای پاک‌سازی لوله‌ها باید هزینه‌های بیشتری را متحمل شد.

از طرف دیگر، زمانی که آب تبخیر می‌شود، آب درون سیستم کاهش میابد و مخزن دوباره باید آبگیری شود. این فرایند سبب هدررفت آب و افزایش مصرف آن می‌شود که مطلوب بسیاری از شرکت‌ها نیست. به این دلایل، امروزه این دسته از برج‌ها کاربرد بیشتری در صنایع دارند.

معرفی انواع برج‌های خنک‌کننده مداربسته

همان‌طور که بالا نیز اشاره شد، این دسته از برج خنک‌کننده مداربسته دارای دو نوع کلی هیبریدی و خشک است. در نوع هیبریدی، تماماً سیستم به کمک هوا خنک می‌شود. یک بخش از این دستگاه در انتقال هوا به محل کویل فعال است و بخشی دیگر برای انتقال حرارت از آب به هوای خنک کاربرد دارد. کویل سرمایشی در این دسته از کولینگ‌تاورها فین‌دار بوده و معمولاً از جنس آلومینیوم همراه با مس، استیل و ورق گالوانیزه است که به انتقال سریع‌تر گرما کمک می‌کند و آب را سریع‌تر خنک می‌کند.

در دسته هیبریدی نیز، برج خنک‌کننده مرطوب در کنار برج کننده خشک قرار گرفته است و بسته به دمای محیط و فصل استفاده از این دو برج تغییر می‌کند. در فصول گرم از برج خنک‌کننده مرطوب استفاده شده و روی کویل‌ها آب پاشیده می‌شود. در فصولی که هوا خنک است نیز تنها از برج خنک‌کننده خشک استفاده می‌شود.

اجزای برج خنک‌کننده مداربسته

این برج از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که به‌صورت موردی در زیر آورده شده است:

  • پیچش (coil) سرمادهی که وظیفه دارد آب را درون کویل‌ها حرکت دهد تا در نهایت در تماس با هوا قرار گیرد.
  • بدنه که شامل فن‌ها و ستون‌های دستگاه است.
  • فن‌های هوادهی
  • دینام فن‌ها برای چرخش
  • سیستم انتقال قدرت دینام‌ها به فن‌ها برای چرخش
  • نازل برای پاشیدن آب بر روی کویل‌ها در بخش‌هایی که مخزن مدار باز می‌شود.
  • لوله‌ها و انشعاباتی که در دستگاه وجود دارد.
  • سطوحی که در آن انتقال گرما رخ می‌دهد و خنک‌سازی می‌شود.
  • پمپ آب

10- تابلو فرمان و سنسورهای دستگاه

11- توری برای جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به داخل مخزن

نتیجه‌گیری

اگر شما نیز به دنبال استفاده از یک برج خنک‌کننده هستید، باید در ابتدا کیفیت وسایلی را که تهیه می‌کنید در نظر داشته باشید. برای این کار می‌توانید به شرکت‌های معتبر مراجعه کنید و محصولات آن‌ها را خریداری کنید. بسته به نیاز خود باید نوع برج خنک‌کننده و ظرفیت آن را تعیین کنید.

اگر در این کار سررشته‌ای ندارید، متخصصان حاضر در شرکت بادران تهویه صنعت به شما در انتخاب بهترین برج خنک‌ کن راهنمایی می‌دهند و حتی در نصب آن نیز شما را همراهی می‌کنند. امیدواریم این متن به سؤالات شما در این حوزه پاسخ داده باشد.

بازدید : 192
سه شنبه 11 آذر 1399 زمان : 14:19

برج خنک کننده یا کولینگ تاور دستگاهی است که گرمای بوجود آمده در فرآیند ها، ماشین ها و دستگاه های صنعتی را از آب در حال جریان دریافت و از طریق تبخیر آن را به اتمسفر انتقال می دهد و مجددا آب خنک را به سیستم برمیگرداند. در برج خنک کن بخشی از آب با دریافت گرما از فاز مایع به فاز بخار تبدیل می شود و به اتمسفر وارد می شود. هنگامی که این تبخیر انجام شود با توجه به انرژی که از آب گرفته شده است میزان دمای مابقی آب که به صورت سیال است کاهش می یابد. به این پدیده سرمایش تبخیری ( Evaporative Cooling ) می گویند و این همان چیزی است که در کولینگ تاور مورد استفاده قرار می گیرد. ( وظیفه برج خنک کننده )

برج خنک کننده در کجا استفاده می شود؟

برج خنک کن به صورت گسترده در انواع صنایع به کار می رود از جمله در صنایع نفت ، پالایشگاه ، پتروشیمی ، نیروگاه حرارتی ، نیروگاه اتمی ، کارخانجات شیمیایی ، غذایی ، دارویی ، صنایع ذوب فلزات ، ریخته گری ، کوره های القایی ، صنایع تولید لاستیک و پلاستیک ، صنایع تولید شیشه ، صنایع تولید سرامیک و کاشی ، صنایع تولید خودرو ، صنایع رنگ ، کارخانجات تولید لبنیات و مواد غذایی ، صنایع تولید کاغذ و تقریبا هر جایی که در پروسه تولید و ساخت نیاز به آب خنک باشد.

نیروگاه ها

صنعت نفت

صنعت فلزات و آلی

صنایع غذایی

نیروگاه حرارتی
نیروگاه اتمی
نیروگاه برقی

پالایشگاه
پتروشیمی
لاستیک
پلاستیک

ذوب و ریخته گری
کوره القایی
تولید شیشه
سرامیک و کاشی

لبنیات
روغن و چربی
کنسرو سازی

چرا کولینگ تاور در بالای ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری نصب می شود؟

برای خنک کردن هوای درون ساختمان از تجهیزات سرمایش استفاده می شود. تجهیزات اصلی یک سیستم سرمایش عبارتند از : چیلر ، برج خنک کن ، فن کوئل ، هواساز و پمپ .

چیلر ها آب بسیار سرد با دمای 5 تا 10 درجه سانتیگراد تامین می کنند، این آب سرد وارد فن کوئل و هواساز می شود و هوای داخل ساختمان را خنک میکند. چیلر در هنگام کار گرم می شود و برای فعالیت مداوم و موثر نیاز به خنک کردن آن می باشد، کولینگ تاور برای خنک کردن چیلر به کار می رود. برج خنک کن گرمای چیلر را گرفته و به هوا می فرستد. انتخاب چیلر و برج خنک کن برای ساختمان وابسته به شرایط آب و هوایی منطقه می باشد، شرایط انتخاب در شهر تهران در جدول زیر نشان داده شده است.

زیر بنای زیر 1000 متر مربع

زیر بنای بین 1000 تا 2000 متر مربع

زیر بنای بین 2000 تا 3000 متر مربع

زیر بنای بین 3000 تا 4500 متر مربع

چیلر 30 تن
برج خنک کن 50 تن

چیلر 60 تن
برج خنک کن 80 تن

چیلر 100 تن
برج خنک کن 125 تن

چیلر 150 تن
برج خنک کن 200 تن

لوازم جانبی برج خنک کن:

به تجهیزات تکمیلی برای کولینگ تاور جهت اقدامات کنترل ، محافظت ، نظارت و نگهداری می گویند. این تجهیزات معمولا شامل سوئیچ های کنترل ارتعاش ، هیتر تشت، سیستم کنترل هوشمند یا ترموستات برج خنک کن ، ترتیب سنج برج های خنک کن ، کنترل سطح آب و شیر های برقی و سنسور های دما و ... می باشند. هر کدام از این لوازم جانبی برج خنک کن برای هدف و کاربردی مشخص طراحی شده است که بنا به نیاز کاربر برج خنک کن طراحی و مورد استفاده قرار می گیرند. ( مطالعه بیشتر لوازم جانبی برج خنک کننده )

  • سیستم کنترل هوشمند: کنترل دور پروانه با اینورتر و بر اساس دما ( این سیستم از اجزاء اصلی اینورتر ، پی آی دی کنترلر و سنسور تشکیل شده است. نحوه کار این سیستم به این شکل است که سنسور دمای آب خروجی از برج خنک کننده را اندازه گرفته و به صورت میلی ولت به پی آی دی کنترلر ارسال می کند سپس پی آی دی کنترلر آن را پردازش می کند و به صورت میلی آمپر به اینورتر فرمان می دهد تا سرعت دوران پروانه را به وسیله فرکانس بین صفر تا پنجاه هرتز تنظیم و به الکتروموتور فرمان دهد )
  • هیتر : هیتر جهت جلوگیری از یخ زدن کولینگ تاور در زمستان ( هیتر تشت برج خنک کننده عبارتست از هیتر های برقی که در تشت آب سرد برج خنک کننده تعبیه می شوند تا از یخ زدن و شکستن تشت در فصول سرد سال محافظت کنند. همچنین این هیتر ها با گرم کردن آب تشت فضای داخل برج خنک کن را نیز گرم نموده و از یخ بستن قسمت های فوقانی از جمله فن و الکتروموتور جلوگیری می کنند. این هیتر ها باید به صورت مناسب و فلنجی نصب شود تا خطر برق گرفتگی ایجاد نکند و همچنین از قطعات ضد زنگ و بسیار مقاوم باشد تا به مرور زمان دچار مشکل نشود )
  • پیمایش گرمایی: پیمایش گرمایی الکتریکی در برج خنک کن ( Electrical heat trace ) عبارتست از کابل های گرما دهنده ای که دور تشت برج خنک کن و در طول مسیر لوله کشی خوابانده شده و با تولید گرما از جریان الکتریکی از یخ زدن تشت و لوله ها و تجهیزات دیگر محافظت می کند.
  • سوِئیچ ارتعاش : کنترل ارتعاش در کولینگ تاور ( سوئیچ کنترل ارتعاش برج خنک کن جهت جلوگیری از تخریب مکانیکی دستگاه به هنگام بار یا ارتعاش بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که یکی از قطعات متحرک برج خنک کن مانند فن دچار مشکل شود قبل از تخریب شروع به ارتعاشات غیر عادی می کند که در صورت قرار دادن سوئیچ کنترل بلافاصله کولینگ تاور را خاموش می کند و از تخریب بیشتر برج خنک کن جلوگیری می شود و قبل از آسیب این فرصت را به کاربر می دهد که در زمان مناسب نسبت به تعمیرات با هزینه های به مراتب کمتر اقدام شود )
  • کنترل سطح آب : تنظیم سطح آب درون برج
  • ترتیب سنج : روشن کردن متناوب سلول های کولینگ تاور
  • شیر برقی: جهت کنترل ورود آب جبرانی

مراحل خرید برج خنک کن به چه صورت است؟کیفیت آب برج خنک کن

کیفیت آبی که در کولینگ تاور به گردش در می آید بسیار مهم می باشد چراکه اگر کیفیت آب پایین باشد به تجهیزات دستگاه آسیب رسانده و موجب تشکیل رسوبات خواهد شد. عملیات آبی در برج خنک کننده به معنی مجموعه اقدامات و تمهیداتی است که به منظور جلوگیری از آسیب به برج خنک کن به وسیله رسوب می باشد. در واحد های صنعتی عملیات آبی برای افزایش عمر تجهیزات و حفظ راندمان برج های خنک کن ضروری می باشد و اگر عملیات آبی انجام نشود موجب رشد ارگانیگ ها ، گرفتگی و خوردگی در کولینگ تاور می شود که می تواند راندمان آن را تحت تأثیر قرار دهد و هزینه های تعمیر و نگهداری و توقف برج خنک کن را به دنبال خواهد داشت.

وجود چه موادی در آب برج خنک کن مضر می باشد؟

  • آلکالینیتی : بزرگی ذرات کربنات کلسیم را تعیین می کند.
  • کلراید : فلزات را دچار خوردگی می کند ، بسته به نوع تجهیزات برج خنک کننده مقادیر مختلف آن قابل تحمل است.
  • سختی : تشکیل رسوب در برج خنک کننده و تجهیزات
  • آهن : وقتی با فسفات ترکیب شود می تواند گرفتگی ایجاد کند.
  • مواد آلی : موجب رشد میکروارگانیسم ها و در نتیجه گرفتگی و خوردگی خواهد شد.
  • سیلیکا : موجب تشکیل رسوب سخت می شود.
  • سولفات : مانند کلراید به شدت موجب خوردگی فلزات می شود.
  • مجموع ذرات جامد حل شده ( TDS ) : به تشکیل رسوب ، گرفتگی و خوردگی کمک می کند.
  • مجموع ذرات جامد معلق ( TSS ) : موجب تشکیل رسوب ، تشکیل فیلم و خوردگی می شود.

سیکل تغلظ به چه معنی می باشد؟

سیکل تغلیظ برج خنک کننده به معنی نسبت غلظت ذرات جامد حل نشده در آب برج خنک کن در قیاس با آب جبرانی وارد شده به برج خنک کن می باشد. یعنی نسبت TDS آب درون برج خنک کننده به TDS آب جبرانی وارد شده به برج خنک کن، سیکل تغلیظ برج خنک کننده با اختصار COC نمایش داده می شود و نشان دهنده این است که چه مقدار از آب کولینگ تاور باید تخلیه شود و آب تازه جایگزین شود.

چه اقداماتی می توان جهت افزایش کیفیت آب برج خنک کن انجام داد؟

روش عملیات آبی بسته به نیاز، نوع و عملکرد برج خنک کن متفاوت می باشد ولی معمولا شامل اقدامات زیر است :

  • افزایش کیفیت آب جبرانی برج خنک کن.
  • فیلتراسیون و فرا فیلتراسیون.
  • مبدل یون / نرم کننده آب.
  • افزودنی های شیمیایی.
  • فیلتراسیون جانبی.
  • بلودان.

بازدید : 378
پنجشنبه 22 خرداد 1399 زمان : 10:25

محاسبه برج خنک کننده به معنی به دست آوردن مقدار تن مورد نیاز برج خنک کننده متناسب با شرایط طراحی می باشد. این محاسبه بر اساس چهار پارامتر صورت می پذیرد : دمای آب ورودی به برج خنک کننده، دمای آب خروج از برج خنک کننده، منطقه جغرافیایی محل نصب برج خنک کننده و مقدار دبی آب در گردش. با توجه به اینکه برج های خنک کننده دستگاه هایی هستند که بر اساس تبخیر کار می کنند بنابراین دمای آب خروج از برج خنک کننده نمی تواند از مقدار وت بالب محیط ( دمای مرطوب محیط ) پایین تر باشد و از نظر عملی حداقل سه درجه بالای دمای مرطوب خواهد رسید.

محاسبه برج خنک کننده

در هنگام محاسبه برج خنک کننده اشتباه رایجی صورت می پذیرد این است که با استفاده از فرمول زیر اقدام به محاسبه مقدار انتقال گرمایی کل می گردد، در حالیکه این فرمول مقدار انتقال گرمای کل را بدست می آورد و نه ظرفیت کولینگ تاور مورد نیاز را، در این فرمول هیچ اشاره ای به دمای مرطوب محیط نشده است، به طور مثال اگر شرایط طراحی به این صورت باشد:

دمای ورود آب 40 درجه سانتیگراد

دمای خروج آب 30 درجه سانتیگراد

محل نصب: شهر اصفهان با دمای مرطوب محیط 17 درجه سانتیگراد

دبی آب 10 متر مکعب در ساعت

بر این اساس مقدار انتقال گرمایی برابر است با:

( Q = 10000 * 4.186 * ( 40 - 30

Q = 418600 kJ/hr

در این شرایط نیاز به 11 تن برج خنک کننده در شهر اصفهان می باشد، حال اگر این شرایط در شهر تهران باشد با دمای مرطوب 24 درجه سانتیگراد مقدار Q بر اساس رابطه بالا باز هم 418600 kJ/hr خواهد بود ولی در تهران نیاز به 15 تن برج خنک کننده است تا به دمای مورد نظر برسیم. و اگر بخواهیم برج خنک کننده را در شهر آمل نصب کنیم که دمای مرطوب برابر 26.5 درجه سانتیگراد است نیاز به 20 تن تبرید می باشد. ( دمای مرطوب شهر های ایران ) بنابراین این فرمول فقط مقدار Q یعنی انتقال گرمای کل را محاسبه می کند و اثری از دمای مرطوب در آن نیست و نباید محاسبات کولینگ تاور بر این اساس صورت گیرد.

تناژ برج خنک کننده به معنی مقدار توانایی دفع گرما می باشد و واحد آن تن تبرید است. یک تن برج خنک کننده برابر میزان گرمای لازم برای آب کردن یک تن ( 907 کیلوگرم ) یخ 0 درجه به آب 0 درجه در مدت زمان 24 ساعت می باشد. یک تن برج خنک کننده برابر 12000 Btu/hr یا 3.5 kw می باشد. بنابراین وقتی اعلام می شود که تناژ یک برج خنک کننده برابر 200 تن تبرید است یعنی برابر 700 کیلووات یا 2400000 Btu/hr می باشد. معمولا برای تفکیک و دسته بندی برج های خنک کننده از تناژ استفاده می شود به طور مثال برج خنک کننده CS-100 یعنی برج خنک کننده مدل CS با ظرفیت 100 تن تبرید است.

در هنگام محاسبه کولینگ تاور نیاز به یک ضریب است، این ضریب را می توان از نمودار های خاصی ( نمودار انتخاب برج خنک کننده ) که مبتنی بر تغییرات دمای مرطوب است، بدست آورد. در محاسبه گر بالا ما فرمول شگفت انگیزی داریم که مقدار تناژ را به دقت بالا بدست می آورد. می توانید به راحتی محاسبات برج خنک کن را در بیش از 400 شهر انجام دهید و برج خنک کننده مورد نیاز خود را انتخاب نمایید محاسبه مصرف آب برج خنک کننده

توجه فرمایید که پس از بدست آوردن تناژ و مدل برج خنک کن حتما دبی آب در گردش با سایز ورودی دستگاه مطابقت داشته باشد در غیر اینصورت باید سیستم توزیع آب بر اساس نیاز شما تغییر یابد. به طور کلی این محاسبه گر اطلاعات اولیه در اختیار شما قرار می دهد و برای انتخاب نهایی حتما با مهندسین شرکت بادران تهویه صنعت مشاوره نمایید. در این راستا می توانید مطالب روش انتخاب برج خنک کننده را نیز مطالعه فرمایید.

https://badrantahvie.com/cooling-tower-calculator/

بازدید : 361
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

برج خنك كننده دست دوم كولينگ تاوري است كه قبلا در جاي ديگري مورد بهره برداري قرار گرفته است. مانند تمام تجهيزات و ماشين آلات صنعتي برج خنك كننده را نيز مي توان به صورت دست دوم خريداري كرد يا به فروش رسانيد. استفاده از برج خنك كن دست دوم اگرچه در ابتدا مي تواند هزينه هاي اوليه كمتري براي خريدار داشته باشد ولي در صورتيكه اين برج خنك كن شرايط فني مناسبي نداشته باشد و يا دچار استهلاك شده باشد امكان دارد در ادامه هزينه هاي تعميرات و نگهداري بالايي را به خريدار تحميل نمايد. در ادامه به بررسي موارد مهم در خريد كولينگ تاور دست دوم مي پردازيم.

خريد برج خنك كننده دست دوم

در كشور هاي توسعه يافته خريد و فروش و حتي اجاره برج خنك كننده متداول است، زيرا برخي پروژه ها به مدت كم ممكن است نياز به برج خنك كن داشته باشند و يا پروژه مورد استفاده در محل موقتي باشد و بنابر مقتضيات مالي يا ديگر مسائل ، خريد يا اجاره كولينگ تاور دست دوم در دستور كار قرار گيرد.

برج خنك كن استفاده شده جهت خريد و فروش بايد شرايط كلي زير را داشته باشد:

  1. قابل انتقال از محلي به محل ديگر باشد: برخي از برج هاي خنك كننده در محل نصب شده كاملا فيكس مي شوند و انتقال و فروش آن ها غير ممكن است، مانند برج خنك كننده بتني كه انتقال آن غير منطقي است.
  2. استحكام سازه برج خنك كن جهت نقل و انتقال: برخي برج هاي خنك كن طوري طراحي شده اند كه توان جابجايي و فشار فيزيكي وارد شده را ندارد ، بنابراين بايد به استحكام سازه برج خنك كن جهت انتقال آن توجه نمود.
  3. اتصالات لوله كشي و ديگر موانع: قابليت جدا شدن بدون آسيب را داشته باشد.

مانند تمام تجهيزات و ماشين آلات صنعتي برج خنك كن را نيز مي توان به صورت دست دوم خريداري كرد يا به فروش رسانيد. برج خنك كننده دست دوم بايد داراي حداقل شرايط فني و كيفي باشد تا بتوان آن را مورد استفاده مجدد قرار داد.

شرايط خريد برج خنك كننده دست دوم:

علاوه بر موارد فوق كولينگ تاور دست دوم بايد داراي حداقل شرايط فني و كيفي باشد تا بتوان آن را مورد استفاده قرار داد، به بررسي اين شرايط به ترتيب اهميت و هزينه آن مي پردازيم:

  1. اولين و مهمترين نكته در خريد برج خنك كن دست دوم وضعيت بدنه و سازه دستگاه و تشت آن است. در صورتيكه تشت آب سرد برج خنك كننده دستگاه دچار مشكل است اكيدا توصيه مي شود كه از خريد آن خودداري نماييد. اگر برج خنك كننده فلزي است حتما بدنه آن را بررسي بيشتري نماييد زيرا بدنه فلزي به ندرت قابل تعمير است.
  2. با توجه به اينكه بيش از سي درصد قيمت كل دستگاه برج خنك كن مربوط به پكينگ هاي آن مي باشد، وضعيت پكينگ برج خنك كننده را به دقت بررسي نماييد. اگر پكينگ ها در نيمه عمر خود هستند هزينه هاي جايگزيني آن ها در آينده در نظر داشته باشيد. اگر پكينگ هاي پي وي سي يا چوب هاي اشباع به مرحله پوسته پوسته رسيده اند در نظر داشته باشيد كه زمان تعويض آن ها است.
  3. سيستم متحرك شامل الكتروموتور، كاهش دور يا گيربكس و پروانه را مورد بررسي قرار دهيد. بهتر است الكتروموتور را روشن نماييد تا از عملكرد آن مطمئن شويد، پروانه بايد بدون صدا و لرزش كار كند. وضعيت الكتروموتور بسيار مهم است زيرا خريد مجدد آن هزينه بالايي دارد.
  4. سيستم توزيع آب را بررسي كنيد، سيستم توزيع آب بايد بدون نشتي باشد و عملكرد يكنواخت و مناسب داشته باشد اگر بخشي از سيستم توزيع آب دچار مشكل است نگران نباشيد احتمالا با هزينه اندك قابل تعمير است.
  5. اطلاع پيدا كنيد كه قبل از شما برج خنك كننده مورد بهره برداري در چه صنايعي قرار گرفته است زيرا برخي صنايع فرسودگي بيشتر به دستگاه وارد مي كنند، كيفيت آب وارد شده به كولينگ تاور به چه صورت بوده است و قبلا كدام يك از تجهيزات آن مورد تعمير قرار گرفته و يا جايگزين شده است.
  6. در نهايت اگر تصميم به خريد كولينگ تاور دست دوم داريد ، كمك گرفتن از يك كارشناس يا مشاور پيشنهاد مي گردد. پيشنهاد ميشود برج هايي را خريداري كنيد كه به مدت كم مورد بهره برداري بوده اند و صاحب كالا به دلايل بسيار خاص در صدد فروش آن است، در نظر داشته باشيد در صورتيكه برج خنك كننده به طور صحيح كارشناسي نشود در مراحل بعدي ممكن است هزينه سنگيني به خريدار تحميل كند.

http://badrantahvie.com/used-cooling-tower/

بازدید : 360
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

مزاياي استفاده از اينورتر در برج خنك كننده هم در افزايش عمر تجهيزات و هم در صرفه جوئي مصرف انرژي در سالهاي اخير كاملا مستند سازي شده است. كنترل كننده هاي دور موتور ( اينورتر ها ) قادرند مشخصه هاي بار را به مشخصه هاي موتور تطبيق دهند. اين اسباب توان راكتيو ناچيزي از شبكه ميكشند و لذا نيازي به تابلوهاي اصلاح ضريب بار ندارند. سيستم كنترل هوشمند برج خنك كننده با اندازه گيري دماي خروجي از برج خنك كننده سرعت دوران فن برج خنك كن تغيير مي يابد و موجب صرفه جويي در مصرف انرژي مي گردد، در ادامه به بررسي اين موضوع مي پردازيم.

فهرست مزاياي استفاده از اينورتر در برج خنك كننده:

به بررسي مزاياي استفاده از اينورتر مي پردازيم:

  • در صورت استفاده از كنترل كننده هاي دور موتور بجاي كنترلرهاي مكانيكي، در كنترل جريان سيالات، بطور مؤثري در مصرف انرژي صرفه جوئي حاصل ميشود. اين صرفه جوئي علاوه بر پيامدهاي اقتصادي آن موجب كاهش آلاينده هاي محيطي نيز ميشود.
  • كنترل كننده هاي دور موتور قادرند موتور را نرم راه اندازي كنند موجب ميشود علاوه بر كاهش تنشهاي الكتريكي روي شبكه ، از شوكهاي مكانيكي به فن نيز جلو گيري شود. اين شوكهاي مكانيكي ميتوانند باعث استهلاك سريع قسمتهاي مكانيكي ، بيرينگها و كوپلينگها، گيربكس و نهايتا قسمتهائي از بار شوند. راه اندازي نرم هزينه هاي نگهداري را كاهش داده و به افزايش عمر مفيد محركه ها و قسمتهاي دوار منجر خواهد شد.
  • جريان كشيده شده از شبكه در هنگام راه اندازي موتور با استفاده از درايو كمتر از 10% جريان اسمي موتور است.
  • كنترل كننده هاي دور موتور نياز به تابلوهاي اصلاح ضريب قدرت ندارند.
  • در صورتي كه نياز بار ايجاب كند با استفاده از كنترل كننده دور ، موتور ميتواند در سرعتهاي پائين كار كند . كار در سرعتهاي كم منجر به كاهش هزينه هاي تعمير و نگهداشت ادوات و تجهيزات خواهد شد.
  • يك كنترل كننده دور قادر است رنج تغييرات دور را ، نسبت به ساير روشهاي مكانيكي تغيير دور، بميزان قابل توجهي افزايش دهد. علاوه بر آن از مسائلي چون لرزش و تنشهاي مكانيكي نيز جلوگيري خواهد شد.
  • كنترل كننده هاي دور مدرن امروزي با مقدورات نرم افزاري قوي خود قادرند راه حلهاي متناسبي براي كاربردهاي مختلف صنعتي ارائه دهند.
  • كاهش ميزان دور پروانه و در نتيجه كاهش جريان هوا در برج خنك كننده به صورت خارق العاده اي موجب كاهش تبخير آب و در نتيجه صرفه جويي بسيار در مصرف آب خواهد شد.

لزوم مديريت مصرف انرژي در برج خنك كننده

امروزه در كشورهاي صنعتي الزامات زيست محيطي از يكسو و رقابت بنگاههاي اقتصادي از سوي ديگر ، مديريت بهينه سازي انرژي را در بصورت يك امر غير قابل اجتناب در آورده است. بهترين اقداماتي كه براي صرفه جوئي انرژي در كارخانجات صورت ميگيرد شامل مواردي چون جايگزيني موتورهاي الكتريكي با انواع موتورهاي با بازدهي بالا، استفاده از كنترل كننده هاي دور موتور در كاربردهائي كه اتلاف انرژي در آنها زياد است، بازيافت انرژي از پروسه هاي حرارتي و نظاير انها ميشود. نتايج اعمال چنين اقداماتي نشان ميدهد در موارد زيادي ، و بخصوص در جاهائي كه از فنها ، پمپها، و كمپروسورها در فرايند توليد استفاده ميشود، بكارگيري كنترل كننده هاي دور موتور علاوه بر انعطاف پذير نمودن كنترل فرايند، تاثير قابل توجهي در كاهش مصرف انرژي داشته است. در بسياري از موارد زمان بازگشت سرمايه بين يك تا سه سال ميباشد.

كمتر از 10% موتورها مجهز به درايو هستند. در حاليكه در بيش از 25% آنها استفاده از درايو توجيه اقتصادي دارد. بر اساس مطالعات انجام گرفته توسط اتحاديه اروپا تا سال 2005 ميلادي پتانسيل صرفه جوئي انرژي بالغ بر 63.5TWh در صنايع كشورهاي عضو اتحاديه اروپا وجود دارد. كه از اين ميزان بيش از 44.7 TWh آن توجيه اقتصادي دارد. اين ميزان صرفه جوئي انرژي تنها در سايه استفاده از موتورهاي با راندمان بالا و درايو بدست ميايد، كه سهم درايو در صرفه جوئي داراي توجيه اقتصادي حدود 63% است.

http://badrantahvie.com/inverter-advantages-in-cooling-tower/

بازدید : 362
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

انواع شير مورد استفاده در برج خنك كننده شامل سه تيپ شير مي باشد : شير هاي قطع جريان ، شير هاي كنترل جريان و شير هاي آب جبراني. شير ها براي كنترل و تنظيم جريان آب برج خنك كننده به كار مي روند. نوع و تعداد شير مورد استفاده در سيستم برج خنك كن به نوع و سايز برج خنك كننده و همچنين كاربري كولينگ تاور وابسته است. در ادامه اين مطلب هر كدام از انواع شير را مورد بررسي قرار مي دهيم و استفاده آن را در انواع برج هاي خنك كن جريان متقاطع يا جريان مخالف بررسي خواهيم كرد.

بررسي انواع شير مورد استفاده در برج خنك كننده

به بررسي انواع شير هاي مورد استفاده در كولينگ تاور مي پردازيم:

شير قطع جريان

يكي از انواع شير قطع جريان مي باشد ، اين نوع از شير ها معمولا از نوع پروانه اي يا كشويي مي باشند و در هر دو نوع برج خنك كننده جريان متقاطع يا برج خنك كننده جريان مخالف مورد استفاده قرار مي گيرند. از اين شير ها براي كنترل جريان برج هايي با چند جريان ورودي و يا قطع جريان در برج هاي چند سلولي استفاده مي شود. به دليل وجود شير هاي تنظيم جريان اين نوع شير ها به ندرت در برج هاي خنك كننده جريان متقاطع به كار مي روند و استفاده از آن ها در اين نوع برج خنك كننده اجباري نيست. به عنوان يك قانون ، شير هاي قطع جريان در محل از لوله كشي قرار گرفته است كه مسئوليت آن به عهده كاربر كولينگ تاور است. در برج هاي خنك كننده بتوني و پيچيده تر ممكن است برخي از شير هاي كنترل جريان آب در داخل سيستم يا داخل برج خنك كننده تعبيه شده باشد. به طور كلي وقتي فشار آب پايين باشد از شير هاي كشويي در اين گونه موارد استفاده مي شود.

شير هاي مورد استفاده در برج خنك كننده شامل سه تيپ شير مي باشد : شير هاي قطع جريان ، شير هاي كنترل جريان و شير هاي آب جبراني. به طور كلي شير ها براي كنترل و تنظيم جريان آب برج خنك كننده به كار مي روند.

شير كنترل جريان

در دنياي اصطلاحات برج خنك كننده اين شير ها به عنوان شير هاي خروجي به اتمسفر هستند. اين شير ها در انتهاي مسير لوله كشي قرار مي گيرند و جهت تنظيم و برابر سازي جريان در سلول ها و بخش هاي برج هاي خنك كننده جريان متقاطع به كار مي روند. همچنين مي توان هر كدام از شير ها را قطع نمود تا سرويس در آن ناحيه انجام شود در حالي كه آب در مابقي سلول ها در حال توزيع است.

شير آب جبراني

اين شيرها براي جبران آب از دست رفته در كولينگ تاور به كار مي روند ، اين شير معمولا توسط سازنده برج خنك كننده روي دستگاه تعبيه مي شود و در غير اينصورت به عهده كاربر برج خنك كن است كه آن را در محل مناسب نصب نمايد. جهت مطالعه بيشتر به مطالب " لوله كشي برج خنك كننده " و " انتخاب پمپ برج خنك كن " مراجعه فرماييد.

http://badrantahvie.com/cooling-tower-valves/

بازدید : 368
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

عملكرد برج خنك كننده در زمستان در واحد هاي صنعتي بسيار حائز اهميت مي باشد كه در ادامه به بررسي آن مي پردازيم. برج هاي خنك كن طوري طراحي شده اند كه بيشترين سطح تماس ميان آب و هوا را در طولاني ترين زمان ايجاد نمايند. اين عملكرد گرچه در تابستان ايده آل است ولي در زمستان ممكن است موجب يخ زدن كولينگ تاور شود، بنابراين جهت كنترل عملكرد برج خنك كننده در زمستان بايد ابزاري جهت عملكرد كولينگ تاور وجود داشته باشد. ميزان يخ قابل قبول در برج خنك كن لايه نازك يخي است كه در ناحيه ورود هوا و لوور ها مي نشيند.

اين مقدار يخ زدگي در برج خنك كن قابل قبول است و نگراني در مورد سازه كولينگ تاور و يا عملكرد برج خنك كن ايجاد نمي نمايد. اما اگر مقدار يخ ايجاد شده قابل توجه باشد و بروي پكينگ ها و ساپورت ها پيشروي كند براي سازه برج خنك كننده مشكل ساز مي شود.

اين يخ ايجاد شده روي پكينگ ها ( سطوح انتقال حرارت ) را پوشانده و عملكرد برج خنك كن را مختل مي كند در برخي اوقات يخ بروي سازه كولينگ تاور پيشروي مي كند و ستونها و بدنه را مورد تهديد قرار مي دهد.

بررسي عملكرد برج خنك كننده در زمستان

متد هاي كنترل يخ زدگي در برج خنك كننده بسته به نوع برج خنك كن ، سيستم توزيع آب و تجهيزات مكانيكي متفاوت است. ولي موارد زير براي همه شرايط صحيح است:

  • پتانسيل يخ زدگي با ميزان هواي وارد شده به كولينگ تاور تغيير مي كند، در صورتيكه جريان هوا كاهش يابد پيشروي يخ كاهش پبدا مي كند و يخ زدگي عقب نشيني مي كند.
  • در برج هاي خنك كننده اي كه جريان هوا غير قابل كنترل است ( مانند برج هاي جريان طبيعي يا برج هاي خنك كننده هذلولي ) پتانسيل يخ زدگي به صورت معكوس با مقدار بار حرارتي تغيير مي كند ، كم شدن مقدار بار حرارتي احتمال يخ زدگي را بالا مي برد.
  • پتانسيل يخ زدگي با مقدار آب پاشيده شده بروي پكينگ ها رابطه عكس دارد ، كاهش مقدار آب در گردش ميزان يخ زدگي را افزايش مي دهد.

بيشتر برج هاي خنك كننده جريان اجباري قابليت كنترل دبي هواي ورودي را دارند ، امكان تغيير دور پروانه و يا خارج كردن تعدادي از فن ها در اين نوع برج هاي خنك كننده ديده مي شود، همچنين براي برج هاي خنك كننده اي كه براي كار در زمستان طراحي مي شوند قابليت كنترل دبي آب هم ديده مي شود ، كه هم كنترل آب در جريان و هم كنترل دبي هواي در جريان بسيار كمك كننده خواهد بود، ولي در برج خنك كننده جريان طبيعي امكان كنترل ميزان هواي ورودي امكانپذير نمي باشد.

برج هاي خنك كن طوري طراحي شده اند كه بيشترين سطح تماس ميان آب و هوا را در طولاني ترين زمان ايجاد نمايند. اين عملكرد گرچه در تابستان ايده آل است ولي در زمستان ممكن است موجب يخ زدن كولينگ تاور شود، بنابراين جهت كنترل عملكرد برج خنك كننده در زمستان بايد ابزاري جهت عملكرد كولينگ تاور وجود داشته باشد.

جلوگيري از يخ زدگي برج خنك كننده در زمستان

  • كنترل دبي هواي ورودي : كنترل ميزان دبي هواي ورودي ابزار با ارزشي براي كنترل ميزان يخ زدگي در برج خنك كننده است. بوسيله اين ابزار مي توان در زمستان ميزان هواي سرد وارد شده به برج خنك كن را كاهش داد و باعث آب شدن يخ هاي تشكيل شده در برج خنك كن بوسيله آب گرم در جريان شد. فن هايي با سرعت دوراني حداكثر هيچ كمكي نميكنند ولي فن هايي دو سرعته با عملكرد در دور پايين در زمستان موجب كاهش يخ زدگي خواهد شد. اما بهترين نوع سيستم استفاده از اينورتر و قابليت تغيير دور پروانه مي باشد كه با كاهش يا افزايش دور پروانه اجازه يخ زدن آب را نمي دهد. در برج هاي چند سلولي مي توان يك يا تعدادي از پروانه ها را خاموش كرد تا ميزان هواي ورودي به برج خنك كن كاهش يابد. در صورت يخ زدگي شديد در ناحيه ورود هوا لازم است تا براي مدتي كوتاه پروانه يه صورت برعكس كار كند تا هواي گرم را به سمت لوور ها هدايت كند و يخ ها را آب كند. اين روش بايد براي مدت بسيار كوتاه انجام شود تا موجب يخ زدن فن استك ، پروانه ها و يا تجهيزات مكانيكي نشود. در برج هاي چند سلولي هرگز يك يا چند فن به صورت برعكس به گردش درنيايد بلكه همه با هم بايد برعكس شروع به كار كنند ، در غير اينصورت ممكن است بخار خارج شده از يك فن به داخل فن با چرخش عكس كشيده شود و يخ زدگي شديد ايجاد كند.
  • كنترل دبي آب ورودي : در برج هاي خنك كننده اي كه جهت فعاليت در زمستان طراحي مي شوند سيستم توزيع آب بايد طوري طراحي شود كه امكان تغيير و تمركز پاشش آب به كناره ها ( نواحي ورود هوا ) را داشته باشد. اين نكته در برج هاي خنك كننده با جريان هواي طبيعي كه امكان كنترل هوا وجود ندارد بسيار با اهميت است. در اين روش آب گرم به نواحي كناره هاي برج كه احتمال يخ زدگي بالا است پاشيده مي شود. هنگام عملكرد برج خنك كننده در زمستان هنگام استارت اوليه آب موجود در تشت آبسرد ممكن است بسيار سرد و در حال انجماد باشد بنابراين لازم است قبل از به گردش انداختن آب مقداري از آب گرم ورودي به تشت برج خنك كن باي پس شود تا از يخ زدن آب جلوگيري كند. حتي در هنگام كار هم مي توان مقداري از آب گرم را به تشت برج خنك كننده باي پس نمود تا دماي آب تشت در دماي مناسبي قرار گيرد. انتقال آب گرم به تشت در هنگام كار در برج هاي خنك كننده جريان طبيعي پيشنهاد نمي شود زيرا موجب كاهش آب جريان يافته بروي پكينگ ها شده و خود موجب يخ زدگي مي شود. همچنين انتقال آب گرم به تشت در هنگام كار در برج هاي خنك كننده جريان اجباري زماني توصيه مي شود كه امكان كنترل دبي هواي ورودي وجود داشته باشد و اين مقدار نبايد بيشتر از پنجاه درصد آب در گردش باشد.

در مجموع تفاوتي بين پتانسيل برج هاي خنك كننده جريان متقاطع با جريان مخالف در يخ زدگي وجود ندارد، ولي در برج هاي خنك كننده جريان مخالف يخ زدگي در نواحي پر قدرت سازه برج خنك كن اتفاق مي افتد و يخ زدايي آن مشكل تر است اما در برج هاي خنك كننده جريان متقاطع آب از لبه ي مستعد يخ زدگي عبور مي كند و احتمال يخ زدگي پايين است. در نهايت بر عهده كاربر كولينگ تاور است تا با استفاده از همه يا هر يك از روش هاي اعلام شده از بروز يخ زدگي در برج خنك كننده جلوگيري نمايد و عملكرد برج خنك كننده در زمستان را تضمين نمايد. جهت مطالعه بيشتر مي توانيد به مقاله ” نگهداري برج خنك كننده در زمستان ” مراجعه فرماييد.

http://badrantahvie.com/cooling-tower-operation-in-freezing-weather/

بازدید : 306
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

گردش مجدد هوا در برج خنك كننده به معني كشيده شدن و گردش مجدد هواي اشباع خروجي از كولينگ تاور مجددا به درون دستگاه مي باشد ، به اين شرايط غير مطلوب ” گردش مجدد هوا ” گفته مي شود. شركت هاي سازنده برج خنك كننده هنگام نصب برج هاي خنك كننده زمان زيادي را جهت مطالعه و بررسي جهت باد در محل و امكان گردش مجدد هوا و همچنين طراحي بهينه سيستم برج خنك كننده اختصاص مي دهند. گردش مجدد هوا در كولينگ تاور در وهله اول به جهت و سرعت باد وابسته است و هر چه سرعت باد بيشتر شود امكان برگشت هوا به داخل برج خنك كن افزايش مي يابد.

عوامل موثر بر گردش مجدد هوا در برج خنك كننده

طبق كد هاي موجود امكان گردش هوا توسط شركت سازنده فقط تا مقدار باد با سرعت ۱۰ مايل بر ساعت بررسي مي گردد و بررسي و طراحي براي سرعت هاي بالاتر بسيار پر هزينه و غير منطقي است. با اين حال برخي از فاكتور ها بر ميزان گردش مجدد هوا تأثير گذارند كه در ادامه به بررسي آن ها مي پردازيم:

  • شكل دستگاه

هنگامي كه باد به مانعي برخورد مي كند مسير باد مختل شده و منطقه كم فشار در پشت مانع ايجاد مي شود ، در اين حالت باد سعي مي كند در كمترين مسير آن را جبران كند. اگر مانع بلند و باريك باشد باد به راحتي با چرخيدن دور مانع به حركتش ادامه مي دهد. اگر مانع كشيده و ارتفاع كم دارد باد از بالاي مانع عبور مي كند و به مسيرش ادامه مي دهد، ولي اگر مقاومت در برابر باد ايجاد شود باد مسير برگشت در پيش ميگيرد و به داخل دستگاه بر مي گردد، بنابراين شكل كولينگ تاور بر اثر باد بروي دستگاه تأثير گذار است. در مناطقي كه سرعت باد شديد و بحراني است بهتر از برج خنك كننده گرد استفاده شود كه عملكرد و مقاومت مناسبي در باد شديد دارند.

  • جهت باد غالب

نصب دستگاه بايد با توجه به جهت باد غالب باشد تا كمترين گردش مجدد هوا در برج خنك كن بوجود آيد. معمولا باد بايد از طرفي با كولينگ تاور برخورد نمايد تا كمترين ميزان مقاومت و فشار منفي و گردش مجدد هوا در كولينگ تاور بوجود آيد.

  • سرعت هواي خروجي

هر چه سرعت خروج هوا بيشتر باشد باد اثر كمتري بروي عملكرد برج خنك كن نشان مي دهد، سرعت هواي خروجي از برج خنك كننده به ميزان توان فن بستگي دارد. به همين منظور مطابق شكل عددي تعريف مي شود كه نسبت سرعت خروج هوا به سرعت باد است. هر چه اين نسبت كم باشد امكان گردش مجدد هوا در كولينگ تاور بيشتر مي شود.

همانطور كه قبلا اشاره كرديم برج خنك كننده مدور در باد عملكرد بهتري در مقايسه با برج خنك كننده مكعبي دارد. در نمودار زير نشان داده شده كه درصد ميزان گردش مجدد هوا در برج خنك كن با نسبت سرعت در برج مدور و مكعبي به چه صورتي است.

سرعت هواي خروجي در برج خنك كننده جريان القايي در حدود ۲۰ مايل در ساعت است در حاليكه سرعت هواي خروجي از برج خنك كننده جريان اجباري برابر ۵ تا ۶ مايل در ساعت است بنابراين برج هاي خنك كن جريان اجباري بيشتر در معرض گردش مجدد هوا در برج خنك كننده مي باشد. در شكل نشان داده شده است كه نسبت سرعت پايين در برج خنك كننده جريان اجباري موجب گردش مجدد هواي شديد شده و عملكرد برج خنك كننده را مختل مي كند.

  • ارتفاع و محل فن استك برج خنك كننده

مي توان جهت جلوگيري از پديده گردش مجدد هوا در برج خنك كن ارتفاع فن استك برج خنك كننده را افزايش داد و يا فن استك ها را در محل هاي تعبيه كرد كه باد اثر كمتري داشته باشد. هر چه ارتفاع خروج هوا از برج خنك كننده بالاتر باشد امكان برگشت و گردش مجدد وجود ندارد.

http://badrantahvie.com/cooling-tower-recirculation/

بازدید : 363
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

اصطلاحات برج خنك كننده شامل مجموعه اصطلاحات فني وكلماتي است كه در دانش و صنعت برج خنك كننده به كار مي رود. جهت استفاده و بهره برداري مناسب از سيستم برج خنك كننده است بايد با پارامتر ها و مسائل فني برج خنك كننده آشنا بود ، بنابراين در اين مقاله سعي كرديم فهرستي از لغاتي كه در صنعت برج خنك كن مورد استفاده قرار مي گيرند و داراي مفاهيم فني هستند تهيه كنيم و در اختيار همراهان گرامي شركت بادران تهويه صنعت قرار دهيم ، يادآور مي شويم كه برخي از اين اصطلاحات تنها در صنعت برج خنك كننده به كار مي روند و واحدي براي آن ها تعريف شده است كه بيشترين كاربرد را دارد ، اين ليست به روز مي شود.

بررسي اصطلاحات برج خنك كننده

ACFMدبي حجمي واقعي مخلوط هوا و بخار ، واحد: فوت مكعب بر دقيقه

Air Horsepower خروجي توان فن ( در دبي هواي مشخص و مقاومت مشخص ) واحد: اسب بخار

Air inlet ناحيه ورود هوا

Air rate جريان جرمي هواي خشك در هر فوت مربع ، واحد : پوند بر فوت مربع در ساعت ، نشانه G

Air travel فاصله اي كه هوا از ميان پكينگ عبور مي كند

Air velocity سرعت مخلوط بخار و هوا ، واحد: فوت در دقيقه ، نشانه V

Ambient wet-bulb Temperature دماي مرطوب محيط

Approach اختلاف دماي آب سرد خروجي از برج خنك كننده و دماي مرطوب محيط

Atmospheric حركت آزاد هوا در برج خنك كننده

Automatic Variable-Pitch fan نوعي از فن كه هاب آن داراي مكانيزمي است كه اجازه مي دهد تا تيغه هاي فن به صورت همزمان و اتوماتيك تغيير زاويه دهند ، اين پروانه ها براي كنترل ظرفيت دستگاه و صرفه جويي در مصرف انرژي به كار مي روند.

Basin تشت آب سرد برج خنك كننده

Basin curb ارتفاع تشت آب سرد برج خنك كننده

Bay فاصله بين فريم هاي متوالي

Bent هر واحد فريم شامل ستون ، بست و نگه دارنده ها

Bleed-Off عمل بلو دان يا زير آب برج خنك كننده

Blow down تخليه درصدي از آب جهت كنترل ميزان املاح و سختي ها ، واحد: متر مكعب در ساعت

Blower فن سانتريفيوژ دمنده ، براي فشار استاتيكي بالا

Blowout پرتاب آب به بيرون

Brake Horsepower مقدار توان واقعي الكتروموتور ، واحد: اسب بخار ، نشانه bhp

Btu مقدار گرماي مورد نياز براي بالا بردن يا پايين آوردن دما به ميزان يك درجه فارنهايت براي يك پوند آب ( واحد انگليسي انتقال گرما )

Capacity مقدار دبي آب گالن در دقيقه كه برج خنك كننده در اپروچ و رنج و دماي مرطوب مشخص مي تواند خنك كند

Casing بدنه خارجي برج خنك كننده به غير از لوور ها

Cell يك واحد برج خنك كننده كه مي تواند به تنهايي و به صورت مستقل با دبي و جريان هواي مشخص كار كند ، داراي ديواره و پارتيشن مشخص است و ممكن است داراي يك يا چند فن و سيستم توزيع آب باشد

Chimney بدنه برج خنك كننده هذلولي

Circulating water rate مقدار دبي آب در گردش ، واحد: گالن در دقيقه

Cold water temperature دماي آب خروجي از برج خنك كننده ( بدون اثر آب جبراني و زيرآب ) ، واحد: فارنهايت ، نشانه CW

Collection basin تشتي كه آب در آن جمع شده و سپس به سوي پمپ مكش مي شود.

Counterflow جهت جريان هوا در پكينگ ها در خلاف جهت جريان پاشش آب است.

Distribution basin در برج هاي جريان متقاطع به تشت توزيع آب گرم مي گويند.

Distribution system قسمت هايي از برج خنك كن كه در توزيع آب گرم نقش دارند مانند لوله ها و نازل ها و …

Double flow هنگامي كه در برج خنك كننده جريان متقاطع آبگرم از دو ناحيه وارد كولينگ تاور شود.

Drift پرتاب قطرات آب به بيرون از برج خنك كننده همراه جريان هوا ، درصدي از دبي در گردش ، واحد: گالن در دقيقه

Drift eliminators قطعه اي كه داراي مسير هاي Z شكل است كه هوا از ميان آن عبور كرده ولي اجازه عبور قطرات آب را نميدهد و به داخل دستگاه باز مي گرداند.

Driver درايو الكتروموتور فن

Dry-bulb temperature دماي خشك وارد شده به برج خنك كن، واحد: فارنهايت ، نشانه DB

Entering Wet-bulb temperature دماي مرطوب هوايي كه وارد كولينگ تاور مي شود ( شامل باز گردش هوا ) ، اين دماي مرطوب در ناحيه ورود هوا به برج خنك كننده اندازه گيري مي شود، واحد: فارنهايت ، نشانه EWB

Evaluation ارزيابي هزينه خريداري و نصب و راه اندازي برج خنك كننده ، شامل هزينه اوليه برج خنك كننده ، هزينه اجرا ، راه اندازي ، هزينه نگهداري و تعميرات

Evaporation loss ميزان آب تبخير شده در پروسه خنك شدن

Exhaust wet-bulb temperature دماي مرطوب خروج هوا

Fan cylinder قسمت شكل سيلندر يا ونتوري كه فن قرار مي گيرد ، نام ديگر آن فن استك برج خنك كننده است.

Fan deck سطح بالاي برج خنك كننده به غير از تشت توزيع آب گرم

Fan pitch زاويه اي كه تيغه هاي پروانه با صفحه دوران دارند ، واحد: درجه

Fan scroll بدنه حلزوني فن سانتريفيوژ

Fill سطوح انتقال حرارت داخل برج خنك كننده ، به نام پكينگ شناخته مي شود.

Fill cube حجم پكينگ در هر يونيت ، واحد : فوت مكعب

Fill deck ساپورت پكينگ

Film sheet برگ پكينگ فيلمي

Float valve شير شناور آب جبراني

Flow control valves شير هاي دستي تنظيم آب ورود به برج خنك كننده

Flume مجراي گذر آب

Fogging بخار آشكار خارج شده از كولينگ تاور

Forced draft هرگاه حركت هوا درون برج خنك كننده به وسيله فني كه در ناحيه ورودي قرار داشته باشد، انجام شود.

Gear reducer كاهش دور

Heat load كل گرمايي كه برج خنك كننده در واحد زمان از آب در گردش حذف مي كند. واحد Btu در دقيقه

Height ارتفاع برج خنك كننده

Hot water temperature دماي آب گرم ورود به كولينگ تاور ، واحد: درجه فارنهايت ، نشانهHW

Hydrogen ion concentration غلظت يون هيدروژن

Induced draft هرگاه حركت هوا درون برج خنك كننده به وسيله فني كه در ناحيه خروجي قرار داشته باشد، انجام شود.

Inlet wet-bulb temperature دماي مرطوب هواي ورودي به برج خنك كن

Interference ايجاد تداخل منبع حرارت خارجي با هواي ورودي به برج خنك كننده

Leaving wet-bulb temperature دماي مرطوب هواي خروجي از برج خنك كننده ، واحد: درجه فارنهايت ، نشانه LWB

Length طول برج خنك كننده ، واحد: فوت

Liquid to gas ratio نرخ جريان جرمي آب به هواي خشك ، واحد: lb/lb ، نشانه : L/G

Longitudinal طولي

اصطلاحات برج خنك كننده عبارت است از مجموعه كلمات فني كه در دانش برج هاي خنك كن به كار برده مي شود.

Louvers قطعه با تيغه هاي منظم در ناحيه ورود هوا كه ضمن هدايت منظم جريان هوا به داخل برج از پرتاب قطرات آب به بيرون جلوگيري مي نمايد.

Make up آبي كه به آب در گردش اضافه مي شود تا جايگزين آب تبخير شده، پرتاب شده يا بلودان در برج خنك كن شود. واحد: جي پي ام

Mechanical draft به جريان انداختن هوا در كولينگ تاور با فن و قطعه مكانيكي

Module قطعه پيش ساخته از كولينگ تاور در كارخانه كه در محل پروژه مونتاژ مي گردد.

Natural draft جريان افتادن هوا در برج خنك كن به صورت طبيعي معمولا اختلاف فشار

Net effective volume قسمتي از حجم كل دستگاه كه در آن آب در گردش با هوا تماس دارد، واحد: فوت مكعب

Nozzle قطعه اي كه براي پاشش و توزيع آب به كار مي رود.

Packing پكينگ يا سطوح انتقال حرارت

Partition ديواره داخلي كه برج خنك كننده را به دو قسمت تقسيم مي كند.

Performance عملكرد

pH نشان دهنده اسيدي يا قليايي بودن آب در گردش يا آب جبراني، زير ۷ اسيدي و بالاي ۷ قليايي و خود ۷ خنثي است.

Pitot tube قطعه اي كه بر اساس اختلاف فشار عمل مي كند، معمولا براي اندازه گيري دبي آب در گردش استفاده مي شود.

Plenum chamber فضاي بسته بين قطره گير ها و فن برج خنك كننده در برج خنك كننده القايي يا فضاي بسته بين فن و پكينگ ها در برج خنك كن جريان اجباري.

Plume مخلوط بخار آب و هواي گرم خروجي از برج خنك كننده

Psychrometer قطعه اي كه نشان دهنده دماي خشك و دماي مرطوب به صورت همزمان است.

Pump head هد پمپ

Range اختلاف دماي آب گرم و آب سرد در برج خنك كن ، HW-CW ، واحد: درجه فارنهايت

Recirculation پديده اي كه در آن مقداري از هواي خروجي از برج خنك كن مجددا چرخيده و با هواي تازه وارد كولينگ تاور مي شود، در نتيجه دماي مرطوب هواي ورودي به برج خنك كن را افزايش داده و باعث افت راندمان دستگاه مي شود.

Riser لوله اي كه آبگرم را از تشت به قسمت فوقاني سيستم توزيع آب مي رساند.

Shell پوسته و بدنه برج خنك كننده

Speed reducer قطعه مكانيكي كه بين الكتروموتور و فن قرار مي گيرد و سرعت دوراني را به سرعت مطلوب دوران فن مي رساند، در برج هاي بزرگ از گيربكس و در برج هاي كوچك از پولي و تسمه استفاده مي شود.

Splash bar رديف هاي پكينگ اسپلش

Splash fill پكينگ از نوع اسپلش

Spray fill در نوعي از برج خنك كننده كه پكينگ وجود ندارد و فقط جهت تماس آب و هوا آب گرم داخل برج خنك كننده اسپري مي شود.

Stack محفظه سيلندري فن كه هواي خروجي را به بيرون هدايت مي كند.

Stack effect اثر كمكي محفظه فن جهت القا و هدايت هواي خروجي به بيرون

Standard air هوايي با چگالي ۰٫۰۷۵ پوند بر فوت مكعب ، معادل هواي خشك ۷۰ درجه فارنهايت در ۲۹٫۹۲ اينچ جيوه فشار بارومتريك

Story فاصله عمودي ميان طبقات فريم بندي شده در برج خنك كن ، واحد: فوت

Sump محفظه اي كه در تشت آبسرد كولينگ تاور قرار دارد و با جمع آوري آب ، پمپ كردن آن را آسان مي كند و همينطور نقطه اي جهت جمع آوري رسوبات و پس ماند ها مي باشد.

Total air rate مجموع جريان جرم هواي خشك در ساعت از برج خنك كن، واحد: پوند در ساعت ، نشانه G

Total water rate: مجموع جريان آب در ساعت از برج خنك كن، واحد: پوند در ساعت ، نشانه L

Tower pumping head ارتفاع سطح تشت تا محل سيستم توزيع آب بعلاوه فشار مورد نياز جهت توزيع آب درسيستم توزيع آب، واحد: فوت آب

Transverse وابسته به اتفاقات در عرض برج خنك كننده

Velocity recovery fan cylinder نوعي از محفظه فن كه ارتفاع خروج بالايي دارد كه در مجموع ديفرانسيل هد را در فن كاهش مي دهد و موجب افزايش نرخ هوا در توان ثابت يا كاهش توا در نرخ هواي ثابت مي شود.

Water loading نرخ گردش آب در هر فوت مربع از سطح افقي پكينگ كولينگ تاور ، واحد: پوند بر فوت مربع در ساعت

Water rate جريان جرمي آب در هر فوت مربع از سطح پكينگ در ساعت، واحد: پوند بر فوت مربع در ساعت ، نشانه L

Wet-bulb temperature دماي مرطوب هواي اطراف برج خنك كن كه وارد دستگاه مي شود ، واحد: درجه فارنهايت، نشانه WB

Windage آب از دست رفته از كولينگ تاور به دليل پرتاب بوسيله هوا گاهي Blowout هم ناميده مي شود.

Wind load فشاري كه به دليل باد به سازه برج خنك كننده وارد مي شود، واحد: پوند بر فوت مربع

http://badrantahvie.com/cooling-tower-nomenclature/

بازدید : 431
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

لوله مكش پمپ برج خنك كننده لوله اي است كه قبل از پمپ قرار گرفته است و سيال را از برج خنك كننده به پمپ مي رساند و پمپ سيال را از اين مسير مكش مي نمايد و در سرتاسر مسير لوله كشي به جريان مي اندازد. در اجراي لوله كشي برج خنك كننده حتما بايد قوانين مربوط به لوله مكش پمپ را در نظر گرفت در غير اينصورت ممكن است با مشكلات جدي در پمپ از جمله كاويتاسيون ، جريان توربولانت و افت فشار اصطكاك مواجه شويم. در مطلب پيشرو به نكات مهم در طراحي و اجراي مسير لوله مكش پمپ مي پردازيم و آن ها را مورد بررسي قرار مي دهيم.

-

قوانين اجراي لوله مكش پمپ برج خنك كننده

حال به بررسي قوانين مهم اجراي لوله مكش پمپ برج خنك كن مي پردازيم:

قانون اول : لوله مكش را خالي بگذاريد.

از قراردادن انواع شير هاي باي پس ، يكطرفه و يا بالانس در مسير لوله مكش پمپ برج خنك كننده خودداري كنيد زيرا اين تجهيزات افت فشار در مسير ايجاد مي كنند و مكش آب را دچار مشكل مي كنند ، در صورت نياز به استفاه از اين تجهيزات ، آن ها را ده برابر قطر لوله از پمپ فاصله دهيد و نصب نماييد ، در ضمن بهتر است تمامي اين تجهيزات را در مسير خروج پمپ قرار دهيد و لوله مكش را خالي بگذاريد.

-

قانون دوم : لوله مكش و پمپ بايد پايين تر از سطح تشت قرار بگيرند.

قرار گرفتن لوله مكش و پمپ در سطح پايينتر از تشت آب موجب مي شود كه پمپ در هنگام راه اندازي غرق در آب باشد و مشكلي بوجود نيايد. در صورتي كه پمپ در هنگام راه اندازي غرق در آب نباشد هوا به پمپ وارد شده و موجب تخريب پمپ و تجهيزات ديگر مي شود.

در شكل زير مي بينيد كه پمپ در هنگام استارت غرق در آب نيست و دچار مشكل مي شود ، بنابراين لازم است كه از شير يك طرفه در لوله مكش استفاده شود تا اجازه تخليه كامل آب به هنگام خاموش شدن پمپ را ندهد و پمپ تا هنگام استارت بعدي غرق در آب بماند. در اين حالت به دليل بالاتر قرار گرفتن پمپ از سطح آب تشت مقدار NPSH كاهش مي يابد.

-

قانون سوم : از قرار دادن لوله هواگير بالاتر از پمپ در لوله مكش اجتناب كنيد.

لوله كشي در شكل زير اشتباه است. در صورتيكه حتما نياز به قرار دادن لوله هواگير در مسير لوله مكش هستيد بايد اصلاحاتي در لوله كشي انجام دهيد، اين تغييرات را در شكل بعد مي بينيد.

-

قانون چهارم : از صافي با مش ريز در مسير مكش پمپ استفاده نكنيد.

صافي ها مثل چاقو دو لبه هستند و در حاليكه براي حفاظت پمپ ها ، شير ها ، كندانسور ها ، نازل ها در مقابل رسوب و كثيفي استفاده مي شوند در صورت استفاده در جاي اشتباه مشكل ساز مي شوند. استفاده از صافي در مسير مكش پمپ حركن كاملا اشتباه است به اين دليل كه در صورت گرفتگي صافي ، فشار پمپ تغيير مي كند و كاويتاسيون اتفاق مي افتد.

اين مشكل غير قابل اصلاح است فقط در صورتي مي توان از صافي در مسير مكش پمپ استفاده نمود كه مقدار دهانه مش آن از ۳/۱۶ اينچ تا ۱/۴ اينچ باشد. تمام برج هاي خنك كننده بايد داخل تشت داراي صافي باشند ولي در صورتيكه اين صافي آنجا تعبيه نشده است مي توان از صافي با سايز مش بالا و افت فشار كم در مسير مكش پمپ برج خنك كننده استفاده نمود.

صافي با مش ريز معمولا براي حفاظت كندانسور، شير ها و نازل هاي آن مورد استفاده قرار مي گيرد. صافي با مش ريز بايد در مسير خروجي پمپ معمولا بين پمپ و شير يكطرفه پمپ قرار گيرد ، اين محل كار اپراتور براي تخليه و تميز كردن صافي را راحت مي كند.

گرفتگي صافي ها در گردش آب برج خنك كننده مشكل ايجاد مي كنند. برگ درختان ، تكه هاي روزنامه و … معمولا باعث بسته شدن مسير عبور آب در صافي مي شود. در برج هاي بزرگ مي توان به جاي زيرآب برج خنك كننده ( بلودان برج خنك كننده ) از سرريز آب براي خروج رسوبات و كثيفي ها از برج خنك كن استفاده نمود.

با تمام تهميدات باز هم صافي ها دچار گرفتيگي مي شوند، مي توان از ابزار ساده اي براي تشخيص گرفتگي صافي ها استفاده نمود. با قرار دادن گيج اختلاف فشار در دو سر صافي مي توان در صورت گرفتگي صافي تغييرات فشار را مشاهده نمود، حتي مي توان براي مقدار مشخص تغييرات آلارم تعريف كرد تا به موقع نسبت به نظافت آن اقدام نمود.

اين مقاله كاري بود از بخش فني شركت بادران تهويه صنعت اميدواريم با تشريح مسائل و جزئيات دانش برج هاي خنك كننده گامي در جهت پيشرفت و كمك به صنايع كشور عزيزمان ايران برداريم ، در اين راه ما را از نظرات و پيشنهادات ارزشمند خود بهره مند سازيد. جهت مطالعه بيشتر مي توانيد به مقالات ” لوله كشي برج خنك كننده ” ، ” انتخاب پمپ برج خنك كن ” ، ” كاويتاسيون در پمپ برج خنك كننده ” و ” محاسبه هد پمپ برج خنك كننده ” و همچنين وب سايت پمپ برج خنك كننده گراندفوس مراجعه فرماييد.

http://badrantahvie.com/cooling-tower-pump-suction-line/

تعداد صفحات : 3

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 37
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 210
  • بازدید سال : 768
  • بازدید کلی : 19176
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه